יום שבת, 19 בדצמבר 2009

השפעת האינטרנט לחיינו יום יומיים ולאופן הלמידה .

שבוע טוב לכולם !

בשבת היתי עסוקה בקריאת מאמרים רבים ,אך בכל זאת חיכיתי למוצאי שבת כדי שוב לגשת למחשב , לקרוא חדשות, לבדוק דואר אלקטרוני ולהיכנס לבלוג שלי. היום אני לא מתארת את חיי בלי כל סוגי השירות אשר אינטרנט מספק לי. ומה אתם תגידו ?
במאמרו "האם גוגל עושה אותנו טיפשים ? מה עושה האינטרנט למוח שלנו" ניקולס קאר ATLANTIC MONTHLY) ,2008) טוען שבזמן אחרון הוא מרגיש שינויים משמעותיים במוחו , בצורת חשיבתו ובהבעה , בקריאה ובכתיבה , באופן הריכוז בזמן הקריאה, הכתיבה או בזמן ביצוע מטלה כל שהיא. הוא מעלה לדיון את הבעיה במצב הקיים .
מצד אחד זה מפריע לו. משהו חדש , לא רגיל ולא מקובל בחברה מסורתית אקדמית . הוא מאשם מדיה בכל השינויים. לפי טענו אינטרנט מאפשר היום גישה מידית , בקליק אחד , למאגרי המידע שונים וזה גורם לכך שקריאה עמוקה משמעותית הופכת לסריקה מהירה , הכתיבה רב שלבית , ממושכת – להעתקה והדבקה ממקורות שונים עם הוספת פרשנויות. עוד בעיה אחת(האם זו בעיה?!) שיצר אינטרנט – שימוש רב בכל מיני אמצעי תקשורת שלו (צ'ט, ICQ, FACE BOOK וכד') ע"י ילדים ונוער. רוב ההורים היום לא יכולים לבדוק, לבקר את ילדיהם . לאשר , לאסור או לכוון את אופן וסגנון תקשורתם.כל הזמן הפנוי, אשר הם מבלים בבית , הם נמצאים ליד המחשב (פעם לאסון הזה קראו טלוויזיה).
מצד שני ניקולס קאר מבין שכל דבר חדש (יצירה חדשה) עובר ביקורת קשה ,וכך היה מדורי דורות . אבל כל החידושים הטכנולוגיים כל כך עמוק נכנסו לחיינו היום יומיים , ששינו את כל רגלי ההתנהגות שלנו , את צורת החשיבה שלנו . לדוגמה: תיאוריות של ג'ורדנו ברונו וגלילאו גלילי על כדור הארץ, המצאת השעון מכאני במאה ה-14 , המצאת הטלפון ע"י בל ורדיו ע"י פופוב . תתארו שיום אחד אתם נשארתם בלי כל זה : בלי טלוויזיה, בלי פלאפון (בלי כל המספרים השמורים בו ובלי אפשרות לשלוח SMS בכל רגע ) , בלי רכב וכד'.כך גם אינטרנט הפך לחלק בלתי נפרד בחיינו ומאפשר לנו בו זמני לגלוש ולהיחשף לכמה מקורות מידע , לסרוק אותם ולבחור את המעניין אותנו ,לסנן ולסנתז את המידע הנבחר , ולפרש מחדש בהתאם להשקפות העולם שלנו. עובדה שהיום ילדינו גולשים בלי סוף באינטרנט ,וזה דורש מיומנויות קריאה מהירה , חשיבה ותגובה מהירה למידע הנקלט ,כל זה הם לא רוכשים בביה"ס בלמידה מקוונת ומכוונת ,אלא בלמידה עצמאית ובעזרת החברים. זה מפתח סוגה חדשה של טקסט כתוב תקשורתי.

במאמרו "והוא לבדו לומד כאן" ג'יי הורוויץ' (גולשים.2007) קורא למערכת החינוך לא להיאבק בתופעה זו ,אלא לכוון אותה מבחינת התרבות התקשורת והכתיבה (הוא קורא לה אישית/ציבורית) הקניית מיומנויות . כתיבה בבלוג – אחד מהמודלים אשר מאפשר לנו להפוך את הלמידה ללמידה רשתית אמיתית , לפתח ולבנות קהילה לומדת , למידה שבה כל תלמיד אחראי ללמידה שלו , ותוך הלמידה האישית שלו מעשיר את האחרים ומתעשר מהם.
בואו ננצל את כל היתרונות של מדיה! תתחילו היום בעצמכם ומחר עם תלמידיכם!

תגובה 1:

  1. ב''ה
    ויקי שלום!
    ניסיתי לפרסם תגובה, בחרתי שם -הכול כמו שצריך
    וכתבו לי שאין
    אפשרות לעבד את התגובה ולפרסמה.
    אהבתי את המאמר על אינטרנט.
    בברכה, ז'ניה.

    השבמחק