יום שישי, 11 בדצמבר 2009

תיאוריות למידה. מה הן?

איזה הסבר לתופעות למידה רציתם לשמוע?


שבוע טוב לכולם!

ברשומות הקודמות דיברתי על מודל למידה "קהילות לומדות/לומדים" ברמת הכיתה או ברמה ביה"ס , על מאפייניו , על עקרונותיו, תהליכי בניית יכולת קהילה לומדת.
האם חשבתם פעם על הלמידה ההוראה שלכם? מה מאפיין אותה? מה הן תפיסות ההתנהגות מבחינתכם? מה הם העקרונות ? איך משפיעים עליה השקפות העולם שלכם ? מה הן תופעות למידה אשר מתרחשת בכיתתכם יום-יום? בקיצור ע"פ איזו תיאורית (או שילוב של תיאוריות) למידה אתם פועלים בעבודה יום-יומית שלכם? בואו נעשה טיול קטן , ונריח פרח יפה מכל אחת מהתיאוריות.
מראש רוצה לציין שכל פרח יפה וריחו נעים בפרופורציות ובמקום. לכן לנו, למורים , כדאי לדעת את הפרופורציות אלה ולדעת להשתמש בהן נכון . אני בעד השילוב ונגד קיצוניות .
נכון להיום קיימים יותר מ-40 תיאוריות למידה ,אך המובילות , הגדולות , הבסיסיות הן 5 תיאוריות למידה:

1) תיאורית הביהביוריסטית.

2) תיאורית למידה חברתית.

3) תיאוריה הומניסטית.

4) תיאורית עיבוד המידע.

5) תיאוריה קונסטרוקטיביסטית.



התיאוריה הביהביוריסטית.
ביהבויריזם - תיאורית למידה מרכזית בפסיכולוגיה המתמקדת בהתנהגות גלויה של אורגניזם , ובדרכים לעצב את ההתנהגות.
מבחינת הביהביוריזם יש להתמקד בצמדים של גירוי ותגובה. מה שקורה בתוך האורגניזם (קוגניציות, רגש, רצון וכד' לא רלוונטי.
הביהביוריזם מסביר תופעת הלמידה והוא בסיס לתיאוריות הוראה.
אבות הביהביוריזם :איוון פבלוב ברוסיה (ניסויים מפורסמים בכלבים) וסקינר ווטסון בארה"ב .
על פי ביהביוריזם אדם לומד ע"י התניה - קשירה של תגובות לגירויים או תגובות - פעולות לחיזוקים .
קיימים 2 סוגי התניה: התניה קלסית והתניה אינסטרומנטאלית (אופרנטית).

1) התניה קלאסית - גירוי מן הסביבה גורר תגובה של אורגניזם .נוכחות של שני גירויים יחד קושרת אותם לאותה תגובה.(בניסיונו של פבלוב בכלבים הבשר וצילצול הפעמון - 2 גירויים - גרמו להזלת הריר - אותה תגובה ל-2 הגירויים.)

2) התניה אינסטרומנטאלית - האורגניזם תמיד פועל במטרה להשיג רווח או למנוע הפסד. לכן אם נצמיד חיזוק חיובי לפעולה היא תעלה בשכיחת, ואם נצמיד חיזוק שלילי האו יוריד את שכיחת הפעולה.

מה זה חשוב לנו כמורים?
בשלב רכישת ההרגל החיזוק צריך להופיע כל פעם שהפעולה מתבצעת , בעקביות. לאחר שלב הרכישה ניתן לחזק פעם אחת לכמה פעמים של הופעת הפעולה , באופן מסודר (כל 3-4 פעמים) או אקראי . אך אין לוותר על החיזוקים!!! אחרת הפעולה תלך ותעלם.
על בסיס ההתניות התפתחו שיטות של עיצוב התנהגות וטיפול בהתנהגויות לא הסתגלותיות.
לדוגמה :1) שיטה "כלכלת אסימונים": המטופל מקבל חיזוק סמלי (חומרני) על התנהגות רצויה ובהדרגתיות מחיזוק הסמלי עוברים לחיזוקים חברתיים. שיטה זו חשובה בתחום של כינון משמעת ובניית הרגלי חיים וגם הרגלי למידה. 2)הקהיה שיטתית-
שיטה לטיפול בחרדות ופוביות המשלבת התניה קלאסית והתניה אינסטרומנטאלית וכוללת 3 שלבים :אבחון- הרגעה - קשירת ההרגעה לגירויים מעוררי הפחד. (טיפול בחרדת בי"ס , בחרדת בחינות ).
הביקורת על הביהביוריזם : מכוון לאילוף , לא לוקח בחשבון התפתחות קוגנטיבית , נוירולוגית, גנטית של האדם. אבל בעיצוב התנהגות התניות סביבתיות לא מספיקות בלי התחשבות בגנים (הוכחות מחקרי תאומים). זהו בקצרה על תיאוריה ביהביוריסטית.

חג שמח לכולם !

2 תגובות:

  1. הי! ההסבר שלך ממש מדהים !אני לומדת לתןאר ראשון וזה בדיוק הנושא שעלי ללמוד למבחן. עשית לי את כל העבודה.האם אפשר לצפות להמשל?! רון.

    השבמחק
  2. כדאי ללמד דברים כאלו בהוראה לגיל הרך. (וגם כל הורה במדינה)

    השבמחק