יום שלישי, 8 בדצמבר 2009

אז מהן קהילות לומדים ?

בעקבות המאמר מאת אן בראון
The advencement of learning
ברשומות קודמות תיארתי מהם 6 מאפיינים של המודל "קהילות לומדים" ע"פ הגדרות של מיטשל ,7 מאפיינים של בתי ספר העובדים ע"פ מודל "קהילות לומדות" , אסרטגיות ופרקטיקות לבניית יכולת "קהילה לומדת". היום נדבר איך עובד זה בכיתה עצמה ומה עקרונות של המודל "קהילות לומדים ע"פ אן בראון.

מודל "קהילות לומדים" (בראון, 1994) מורכבת מ-4 שלבים בסיסיים:

א') שיעורי מסד שמטרתם .
1) יצירת מסד משותף של ידע (דרך חשיפה תפיסות שונות בנושא הנחקר).
2)הצגת היעד של המחקר (מה יקרה בעוד 15 שבועות). הלומדים מגבשים שאלות שמעניינות אותם , ושרוצים לחקור בקבוצות.

ב') קבוצות מחקרנמשך כחדשיים).
1)הקהילה מתפצלת לקבוצות וכל קבוצה חוקרת תחום מסויים :
  • קריאת הטקסט בשיטה "הוראה הדדית" (ראה רשומות קודמות)
  • ראיון מומחים
  • איסוף נתןנים
  • עיבוד מידע
  • עריכת תצפיות

2)המורה מזמן את הקבוצות לשיחות מוצלבות לבניית מסד הידע המשותף נוסף.

ג') תצרף (ג'יגסו ההידוע לכם מרשומה הקודמת ):

1)מומחים מקבוצה מתפזרים בין הקבוצות אחרות ומציגים את הידע שנאסף ופותח . וכך עושה כל קבוצה בתורה .

2) הידע שנאסף בכל קבוצות המחקר מגויס לפתרון בעיה.

ד') תערוכה מסכמת - הצגצ הבעיות והפתרונות .

במשך כל שלבים המורה לומד יחד עם תלמידיו , תומך בעשייה, מנחה וכוון את התהליך.

המטרה - לכוון את התלמידים לחשיבה (מרמות גבוהות) ולעזור להם להציב מטרות למחקר המשכי.

עקרונות של למידה איכותית בקהילות לומדים.

1) למידה פעילה.

2) הכיתה כמערך של "אזורי התפתחות קרובה"(ע"פ ויגוצקי) רבים : הלומדים בשלבים שונים של התפתחותם ומתפתחים בקצב שלהם. החקירה מתבצעת ע"י יחידים וקבוצות בהנחיית מנחה מיומן.

3) לגיטימציה של הבדלים.

4) קהילה של שיח .

5) קהילת עשייה : הלמידה תלויה בקיומה של קהילת למידה וחקירה.

6) תוכן מושגי עמוק המתאים למצב ההתפתחותי של הלומדים.

7) הערכה אותנטית , מוסכמת ותואמת לתוכנית הלימודים.

בהצלחה !

תגובה 1:

  1. חברות יקרות!
    קיבלתי את תגובותכן למאייל שלי. תודה. אך תנסו להגיב בבלוג ,בבקשה. מצפה לשיתוף פעולה. ביי.ויקי.

    השבמחק