The advencement of learning
מודל "קהילות לומדים" (בראון, 1994) מורכבת מ-4 שלבים בסיסיים:
א') שיעורי מסד שמטרתם .
1) יצירת מסד משותף של ידע (דרך חשיפה תפיסות שונות בנושא הנחקר).
2)הצגת היעד של המחקר (מה יקרה בעוד 15 שבועות). הלומדים מגבשים שאלות שמעניינות אותם , ושרוצים לחקור בקבוצות.
ב') קבוצות מחקרנמשך כחדשיים).
1)הקהילה מתפצלת לקבוצות וכל קבוצה חוקרת תחום מסויים :
- קריאת הטקסט בשיטה "הוראה הדדית" (ראה רשומות קודמות)
- ראיון מומחים
- איסוף נתןנים
- עיבוד מידע
- עריכת תצפיות
2)המורה מזמן את הקבוצות לשיחות מוצלבות לבניית מסד הידע המשותף נוסף.
ג') תצרף (ג'יגסו ההידוע לכם מרשומה הקודמת ):
1)מומחים מקבוצה מתפזרים בין הקבוצות אחרות ומציגים את הידע שנאסף ופותח . וכך עושה כל קבוצה בתורה .
2) הידע שנאסף בכל קבוצות המחקר מגויס לפתרון בעיה.
ד') תערוכה מסכמת - הצגצ הבעיות והפתרונות .
במשך כל שלבים המורה לומד יחד עם תלמידיו , תומך בעשייה, מנחה וכוון את התהליך.
המטרה - לכוון את התלמידים לחשיבה (מרמות גבוהות) ולעזור להם להציב מטרות למחקר המשכי.
עקרונות של למידה איכותית בקהילות לומדים.
1) למידה פעילה.
2) הכיתה כמערך של "אזורי התפתחות קרובה"(ע"פ ויגוצקי) רבים : הלומדים בשלבים שונים של התפתחותם ומתפתחים בקצב שלהם. החקירה מתבצעת ע"י יחידים וקבוצות בהנחיית מנחה מיומן.
3) לגיטימציה של הבדלים.
4) קהילה של שיח .
5) קהילת עשייה : הלמידה תלויה בקיומה של קהילת למידה וחקירה.
6) תוכן מושגי עמוק המתאים למצב ההתפתחותי של הלומדים.
7) הערכה אותנטית , מוסכמת ותואמת לתוכנית הלימודים.
בהצלחה !
חברות יקרות!
השבמחקקיבלתי את תגובותכן למאייל שלי. תודה. אך תנסו להגיב בבלוג ,בבקשה. מצפה לשיתוף פעולה. ביי.ויקי.