יום שבת, 13 בפברואר 2010

מדינת ישראל היא ארץ קולטת עלייה מאז היווסדה. קליטת עולים מחייבת היערכות מקדימה של משרדי הממשלה והמוסדות הרלוונטיים, לצורך מתן פיתרונות דיור, תעסוקה, רווחה, בריאות, שירותי דת וכמובן חינוך. רכישת השפה העברית הופכת למשימה לאומית. המשימה מוטלת קודם כל על המדינה, על מערכת החינוך. התלמידים העולים נזקקים לסיוע ברכישת השפה, ובהשתלבות בלימודים ובחברה. כך אומר חוזר מנכ"ל תש"ע על המשימה הזאת:
"במערכת החינוך לומדים תלמידים רבים שלא נולדו בישראל והעברית אינה שפת אמם. תלמידים אלה מצויים משך שנים לא מעטות במעבר בין-תרבותי משמעותי וחווים לא מעט קשיים שעתידים לחלוף. הקשיים נובעים מעצם המעבר ומהצורך להשתלב בחברה חדשה בעלת תרבות ואורחות חיים שונים מאלה שהתלמידים הורגלו בהם בארץ מוצאם. מערכת החינוך היא מקום המפגש הראשוני של העולים עם החברה הישראלית. תפקידו של בית הספר הוא לסייע בהשתלבותם של התלמידים העולים במערכת החינוך ובקהילה."
לא מעט מחקרים חקרו ותיארו את קשיי הקליטה, ההסתגלות והלמידה של תלמידים עולים. אך הנושא קשיי המורים בהוראת תלמידים עולים לא זכה למחקר מורחב. מה אופי הבעיות העולות בהוראת תלמידים עולים על פי דעתם של המורים המלמדים אותם ועל פי דעתם של בעלי תפקידים אחראים עליהם? וכיצד הם מתמודדים עם הקשיים בהוראת תלמידים עולים? איך הם תופסים את תפקידם? מה מעצים את המורים ונותן להם תחושה של הצלחה?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה