יום חמישי, 14 באוקטובר 2010

קהילות לומדים וירטואליות

קהילה לומדת וירטואלית




היום המושג הזה נפוץ מאוד. שומעים אותו בכל חדר המורים
בביה"ס, בתכניות הלימודים, בהייטק , בצוותים רבים אשר עסוקים בלמידה
נושא או תחום אחד או תחומים ונושאים רבים למען מטרה משותפת, חזון
משותף. הפסיכולוגים אן בראון וג'וזף קמפיון הם הורי המסגרת המכונה "קהילת
לומדים" בחינוך.
אך היום המושג "קהילת לומדים" מקבל משמעות רכבה יותר. להודות להתפתחות אמצעי התקשורת ובעיקר אינטרנט, אנשים יוצרים קהילות לומדות רבות בתחומים שונים לפי עניין. היתרון של השיח ווירטואלי זה שבו יכולים להשתתף אחד ויותר משתתפים בו זמנית , הוא יכול להיות סינכרוני וא-סינכרוני, פתוח או סגור אשר מיועד רק לקבוצות של משתתפים הנבחרים. עקב שינוי תצורת הידע מטקסונומי לפוליקסונומי כל פריט מקבל קישורים רבים ע"י תגים משותפים.כל משתתף יכול להוסיף, להרכיב מידע על תג מסוים. השתנה גם תהליך החשיבה : מחשיבה אישית לחשיבה בין אישית ומפתח מיומנויות בתקשורת בין אישית. הלמידה מתרחשת באמצעות השיח ואינטראקציות רבות אשר נוצרות בין האנשים בשיח ווירטואלי.


היום קיימתי פגישה עם הורה אחד של אחד מהתלמידים שלי. הוא מתלונן שבתו "שעות נמצאת בפיסבוק או בכלל באינטרנט באתרים שונים. לכן אין לה זמן לקרוא ספר, ללמוד, להיפגש עם חברים בענייני הלימודים או סתם לשוחח". האב המאוכזב אינו מבין שהדור החדש כל הפעולות האלה שהוא תיאר מבצע באמצעות אותו פיסבוק , אתרי מידע שונים, ספרים אלקטרוניים וכו'. הדור החדש מנהל שיח ויוצר אינטראקציה עם הקהילה הרחבה בו-זמני. לכל אחד יש אפרות להביע את דעתו ולשמוע/לקרוא דעתם של האחרים, לקבל מידע בנושא המעניין ממקורות רבים ושונים ללא צורך לצת מהבית ואפילו לקום מהכיסא. ליצור קישורים רבים לאתו התג / הנושא וכך לשלוח / להזמין את האחרים למקורות מידע אלו ולהגיב.




תגובה 1:

  1. הדור של היום- דור של "יחד". אך לעתים רבות צריך עצמאות, צריך את ה"אני", חשיבה עצמאית, מעשים עצמאים.
    שרה

    השבמחק